Tijdens het Apple evenement voor onderwijs in maart kondigde Apple een aantal mooie vernieuwingen aan voor iWork. Inmiddels zijn deze updates uit en gratis te downloaden via de App Store op je iPad en Mac. Er zijn veel kleine vernieuwingen aangebracht, maar ook een aantal compleet nieuwe functies. Hieronder vertel ik je wat er nieuw is in Numbers, Pages en Keynote.
Realtime samenwerken via Box
Het was al mogelijk om met meerdere mensen realtime samen te werken aan een iWork document via iCloud. Helaas moet dit per document (een map delen kan niet) en moet deze zich in iCloud Drive bevinden. Apple voegt daar nu ondersteuning voor het in Amerika veelgebruikte Box aan toe. In Box kun je een map aanmaken en deze delen met andere Box gebruikers. Hiervoor moet je wel iWork-samenwerking inschakelen in de Box-accountinstellingen en is macOS High Sierra vereist.
Een prettige bijkomstigheid van Box is dat zij, in tegenstelling tot Dropbox, wel een DPA (oftewel verwerkersverklaring) op hun website hebben staan zodat je zeker weet dat ze volgens de regels van de nieuwe Europese privacywetgeving (AVG) werken.
Apple Pencil support en Smart Annotation voor de iPad
Het complete iWork pakket, dus voor Mac én iOS, heeft een update gekregen. Speciaal voor de iPad zijn er een aantal exclusieve, nieuwe functies bijgekomen. Zo werkt Apple Pencil voortaan met alle iWork-apps. Je kunt bijvoorbeeld kleine schetsen maken om je tekst toe te lichten of de functie gebruiken voor annotaties. Het redigeren van teksten wordt zo een stuk makkelijker. Maar Apple zou Apple niet zijn als ze dit niet op een slimme manier inzetten. Met ‘Smart Annotation’ blijven je opmerkingen op hun plek, ook als er extra tekst wordt toegevoegd. De annotatie hangt dus als een magneet aan de tekst vast.
Pages als serieus opmaak-programma
Met Pages kun je veel doen als het gaat om lay-out. Het werkt inventiever en sneller dan Word en richt zich meer op het grafische element van tekstdocumenten. In de nieuwe versie van iWork krijgt Pages de optie om tegenover elkaar liggende pagina’s te tonen zodat je ze makkelijker kunt opmaken zoals je voor een boek of brochure zou doen. Per pagina (links en rechts) kun je verschillende kop- en voetteksten en basisobjecten gebruiken door middel van basispagina’s.
Maken en wijzigen van basispagina’s
Maak een nieuw Pages document aan. Standaard is dit een tekstverwerkingsdocument zonder bijzondere lay-out zoals verslagen of brieven. Deze documenten hebben een hoofdtekstgedeelte waarin je typt; de tekst loopt automatisch door op de volgende pagina. Nieuwe pagina’s worden automatisch aangemaakt wanneer dit nodig is. Wil je een document gaan opmaken en hierbij gebruik maken van basispagina’s met elementen die op elke pagina terugkomen dan moet je dit eerst omzetten naar een paginalay-outdocument. Dit doe je door in de rechterbovenhoek te klikken op ‘Document‘ en het vakje naast ‘Hoofdtekst van document‘ uit te vinken. Het document wordt nu omgezet. Eventueel kun je onder de document instellingen ook ‘Naast elkaar liggende pagina’s‘ activeren om linker- en rechterpagina’s op te maken.
Nadat het document is omgezet kies je linksboven voor Weergave > Wijzig basispagina’s. Je kunt nu de basispagina’s ontwerpen en een naam geven. Klik op ‘Gereed’ als je klaar bent. Onder het kopje ‘Opmaak‘, rechtsboven, kun je per pagina een basispagina instellen.
Digitale documenten en boeken maken in Pages
In het nieuwe Pages is het ook mogelijk om digitale documenten en bijvoorbeeld boeken op te maken. Voorheen deed je dit met iBooks Author. Het makkelijkste is om hiervoor de vernieuwde sjablonen van Apple te gebruiken. Deze kun je kiezen zodra je een nieuw document aanmaakt. Nieuw is onder andere het kunnen toevoegen van interactieve afbeeldingengalerijen en diagrammen waar je doorheen kunt scrollen. Exporteer je boek direct naar EPUB, de wereldwijde standaard voor e-books.
In digitale Pages bestanden kun je naast de interactieve diagrammen en galerijen ook bladwijzers toevoegen aan je document. Hierdoor wordt het mogelijk te verwijzen naar iets later of eerder in de tekst. De lezer kan door te klikken direct naar de juiste plek toe navigeren.
Kleine verbeteringen
Naast deze ingrijpende updates zijn er ook wat kleine verbeteringen aangebracht. In alle iWork programma’s zijn een aantal nieuwe vormen beschikbaar. Bovendien laat de nieuwe versie je interactieve presentaties rechtstreeks op Medium, WordPress en andere websites plaatsen. Daarnaast is in numbers de CSV-importeerfunctie sterk verbeterd en kun je door middel van LaTeX- en MathML-notaties fraaie wiskundige vergelijkingen toe voegen.