2017 was voor Passion Support een heel bijzonder jaar. Voor het eerst sinds de oprichting in 2013 was ik niet meer de enige in mijn bedrijf. In de eerste paar jaar heb ik een basis gelegd, een netwerk opgebouwd, de klantenkring zien groeien, een enorme hoeveelheid artikelen geschreven en een significante mailinglist opgebouwd. Iets waar ik heel trots op en dankbaar voor was en ben. Dit jaar besloot ik te willen groeien en deze basis te delen met anderen. Ik merk dat veel andere groeiende ondernemers hier veel vragen over hebben. Waar ik tegenaan liep, wat ik ervan geleerd heb en waarom dit een hele goede keuze is geweest wil ik graag met je delen.
Van eenmanszaak tot volwaardig bedrijf
Als beginnende ondernemer droomde ik van een grote company met een team fantastische medewerkers die in het hele land ondernemers helpen alles uit hun Mac te halen. Ik wist vanaf dag één dat ik dit niet alleen zou kunnen en willen blijven doen. Maar toen het op 1 januari 2017 zover was vond ik dat toch best wel eng. Ik moest mijn bedrijf, alles wat ik had opgebouwd en mijn visie opeens delen met iemand anders. In mijn geval was dat ook mijn privé partner. Dat maakte het echter alleen maar moeilijker. Je kiest ervoor om dagelijks ook samen aan het werk te zijn en deze dubbelrelatie is nooit makkelijk geweest. Maar ik voelde dat het moest. Donny vetrouw ik 100%, hij is fantastisch met klanten, een harde werker en kan mij als geen ander aanvullen met (netwerk)kennis die ik absoluut niet heb. Heel waardevol dus voor het bedrijf en onze klanten. We gingen ervoor! Vanaf 1 januari 2017 was Passion Support een V.O.F. We zagen de omzet verdubbelen en de klantenkring groeien. Fantastisch want op deze manier kunnen we meer klanten nóg beter helpen. De dubbelrelatie blijft lastig, maar door privé en werk zo veel mogelijk te scheiden (wat vaak nog steeds niet lukt) gaat het ons best goed af.

We merkten in de loop van het jaar dat het steeds drukker werd. Donny werkt nog parttime in loondienst dus dat was soms best lastig. Als we samen een dagje weg wilden konden onze klanten niet geholpen worden en werken aan nieuwe projecten was vrijwel onmogelijk. Ik wilde me graag meer bezig houden met het ondernemen zelf: een mooi e-book schrijven, trainingen opzetten en nieuwe producten ontwikkelen. Hiervoor moest er een derde persoon bijkomen. We zette een vacature op de website en gingen rondvragen. Uiteindelijk kwamen we uit bij Callum Frith. Een oud collega die ik bij iCentre als verkoopmedewerker al eens leiding heb gegeven. Met een bijna fulltime baan als EVS/LSM operator had hij nog een dag in de week vrij om onze klanten te helpen, wat hem heel leuk leek. Hij gebruikt dagelijks Apple producten en weet heel veel. Elke dag dat hij op kantoor zit leer ik van hem. Hij heeft een andere kijk op ons bedrijf, de werkprocessen en onze dienstverlening. Heel leerzaam zo’n frisse blik in je bedrijf. Via een PayRoll constructie huren wij hem nu in. Hierdoor betalen we wel wat meer, maar hoeven wij ons niet druk te maken om pensioen, vakantiegeld of ziekteverzuim. Ook is het een heel flexibel contract: als hij niet werkt hoeven wij ook niet te betalen. Dit zorgt voor rust en is ook de reden geweest om de stap te durven nemen. Ons jaar verloopt met pieken en dalen dus het is fijn dat we ook met Callum die flexibiliteit hebben en kunnen wennen aan het hebben van een medewerker.
Een geoliede machine
Waar ik heel blij mee ben is het feit dat ik vanaf de oprichting al met systemen werk. We proberen het te beperken tot een aantal basis systemen en werken nu vooral met
MoneyBird (facturatie en administratie),
Podio (CRM),
Trello (planning en to do’s),
Toggl (urenregistratie) en
Buffer (social media). Dit maakt het overzichtelijk, makkelijk overdraagbaar en duidelijk voor iedereen. Dit werd vooral interessant toen Callum bij ons begon. Binnen een paar dagen kon hij meedraaien omdat alle informatie gestructureerd en heel toegankelijk is. Ben je hier dus nog niet zo bedreven in en wil je in de toekomst gaan groeien? Zorg dan dat ja daar nu al over nadenkt zodat je er klaar voor bent als het zover is.
Passion Support in 2018
In 2018 vieren we ons 5 jarig jubileum en gaan we de groei doorzetten. Callum is inmiddels aardig ingewerkt en zal de komende maanden meer bezig gaan met het daadwerkelijk helpen van onze klanten. Het kan dus goed zijn dat je Callum de komende tijd aan de lijn krijgt als je ons belt voor ondersteuning op afstand. Hij zal ook regelmatig meegaan naar onze afspraken om mee te kijken en kennis te maken.
Met Callum erbij krijg ik meer tijd om me bezig te houden met nieuwe producten en het verbeteren van de website. De komende maanden kun je hier dus wat vernieuwingen in gaan zien. Ook wil ik trainingen en workshops gaan geven voor alle ondernemers met een Mac. Onderwerpen als veiligheid, back-ups, iCloud en mail zullen voorbij gaan komen. Binnenkort meer hierover. Ben je nu al enthousiast?
Laat het me weten en ik hou je persoonlijk op de hoogte van de trainingsdata.
Bedankt voor al je vertrouwen in 2017. We hopen je ook in het nieuwe jaar weer te mogen ondersteunen met je netwerk, iPhone, iPad en Mac. We wensen al onze klanten een mooie jaarwisseling en een zeer succesvol 2018!
Super gedaan en wat een mooie plannen! Daar houden wij van, je nek uit durven steken en dat doen wat je graag doet en waar je goed in bent.
Op naar het volgend jubileum!
Ah dank je wel Marjan! Proost!
Liefs, Claire