Een grote ergernis die ook nog eens veel tijd kan kosten is het niet (goed) werken van Mail. Het niet kunnen ontvangen of versturen is vervelend en kan soms zelfs, naast veel tijd, geld kosten. Vaak gaat het al mis bij het onjuist instellen van de account. Daarom leg ik deze week uit waar je op moet letten en welke gegevens je daarbij nodig hebt.
De Voordelen van IMAP
Er zijn twee manieren om mails binnen te halen. Via het IMAP (Internet Message Access Protocol) of POP (Post Office Protocol). Termen die wellicht bekend voorkomen, maar wat is nu precies het verschil?
Synchronisatie
Het belangrijkste verschil heeft te maken met synchronisatie. Bij het gebruik van POP worden de mails van de server binnengehaald en daarna lokaal (op de Mac) opgeslagen. Hierna worden ze automatisch (meestal na een maand, afhankelijk van de instellingen) van de server verwijderd. Dit heeft als gevolg dat op het moment dat je de mail wilt binnenhalen op een tweede apparaat alles ouder dan een maand niet binnen kan komen (omdat dit niet meer op de server staat). Een ander nadeel hiervan is dat gelezen mails op de Mac, op de iPhone nog als ongelezen aangemerkt zijn. Hetzelfde geldt voor het verwijderen van mails. Een mail verwijderen op de Mac, betekent met POP dat de mail wel nog op de andere apparaten staat. Dit kan heel onhandig en verwarrend zijn.
IMAP zorgt ervoor dat mails op de server blijven staan en dus constant kunnen worden binnengehaald en geüpdatet. Gelezen is dus overal gelezen en weg is (direct op de server en dus) overal weg. Mocht je een nieuwe Mac aanschaffen dan kunnen alle mails direct worden ingeladen vanaf de server.
Veiligheid
Naast het feit dat mails met POP niet synchroon worden gehouden is het ook een stuk onveiliger. Oorspronkelijk ondersteund POP3 (de huidige versie) alleen onversleuteld inloggen. Na drie keer foutief inloggen wordt de account NIET geblokkeerd. Hierdoor wordt het hackers makkelijk gemaakt je wachtwoord te achterhalen. Gebruik dus altijd een zeer sterk wachtwoord als je POP mail gebruikt. Bij sommige providers is het tegenwoordig wel mogelijk om via een beveiligde verbinding (SSL – Secure Sockets Layer) je POP mails te versturen, hierover meer bij “De Juiste Gegevens”.
Push Mail
Het derde voordeel van IMAP is de push functionaliteit. Hiermee krijg je direct een melding als er een nieuwe mail binnenkomt. Dit in tegenstelling tot POP waarbij mails pas binnenkomen als de Mac of iPhone aan de server heeft gevraagd of er nog nieuwe mails zijn. Deze instellingen kun je op de iPhone en iPad vinden bij Instellingen > Mail, Contacten, Agenda > Nieuwe gegevens.
Let op: het gebruiken van push verbruikt meer batterij.
Let op: een nadeel van IMAP is dat de server hierbij flink vol kan lopen (alles blijft namelijk staan totdat je het zelf verwijderd). Houd dus in de gaten dat je genoeg ruimte hebt (check dit bij de provider of via webmail) of zorg dat je oude en/of onbelangrijke mails zo veel mogelijk verwijderd. Lees hier meer over het opschonen van je mailbox.
De Juiste Gegevens
Als je een keuze hebt gemaakt in protocol (wij raden IMAP sterk aan) is het een kwestie van goed instellen. Check de instellingen bij de verschillende accounts met de gegevens hieronder. Wijzig waar nodig. Werkt het nog steeds niet? Verwijder dan de account en voeg deze opnieuw toe (let goed op dat je de juiste gegevens gebruikt). Bij POP mail worden binnengehaalde mails alleen lokaal opgeslagen. Zorg dus dat je deze veiligstelt voordat je de account verwijderd.
Hieronder vind je de meest gebruikte servers. Staat jouw server er niet bij? Informeer dan bij je provider naar de juiste gegevens.
Inkomende serverinstellingen IMAP
Server: imap.kpnmail.nl
Serverpoort: 993
Type versleuteling: TLS/SSL
Gebruikersnaam: je volledige e-mailadres
Wachtwoord: het wachtwoord van je e-mailaccount
Uitgaande serverinstellingen
Gebruikersnaam: je volledige e-mailadres
Wachtwoord: het wachtwoord van je e-mailaccount
Server: smtp.kpnmail.nl
Serverpoort: 587
Type versleuteling: STARTTLS (indien beschikbaar) / TLS / SSL
Inkomende serverinstellingen IMAP
(@ziggo.nl, @quicknet.nl, @home.nl, @casema.nl, @upcmail.nl, @chello.nl)
Server: imap.ziggo.nl
Serverpoort: 993
Type versleuteling: TLS/SSL
Gebruikersnaam: je volledige e-mailadres
Wachtwoord: het wachtwoord van je e-mailaccount
Uitgaande serverinstellingen
Gebruikersnaam: je volledige e-mailadres
Wachtwoord: het wachtwoord van je e-mailaccount
Server: smtp.ziggo.nl
Serverpoort: 587
Type versleuteling: STARTTLS (indien beschikbaar) / TLS / SSL
Verificatie vereist/identiteitscontrole: ja
Inkomende serverinstellingen IMAP
Server: imap.gmail.com
Serverpoort: 993
Type versleuteling: TLS/SSL
Gebruikersnaam: je volledige e-mailadres
Wachtwoord: het wachtwoord van je e-mailaccount
Uitgaande serverinstellingen
Gebruikersnaam: je volledige e-mailadres
Wachtwoord: het wachtwoord van je e-mailaccount
Server: smtp.gmail.com
Serverpoort: 465 of 587
Type versleuteling: STARTTLS (indien beschikbaar) / TLS / SSL
Let op: soms moet je eerste IMAP inschakelen in je Gmail-instellingen:
Inkomende serverinstellingen IMAP
Server: imap-mail.outlook.com
Serverpoort: 993
Type versleuteling: TLS/SSL
Gebruikersnaam: je volledige e-mailadres
Wachtwoord: het wachtwoord van je e-mailaccount
Uitgaande serverinstellingen
Gebruikersnaam: je volledige e-mailadres
Wachtwoord: het wachtwoord van je e-mailaccount
Server: smtp-mail.outlook.com
Serverpoort: 25 (of 587 als 25 is geblokkeerd)
S/MIME: Deze optie moet uitgeschakeld staan
Inkomende serverinstellingen IMAP
Server: imap.telfort.nl
Serverpoort: 143
Gebruikersnaam: je gebruikersnaam (zonder @telfort.nl)
Wachtwoord: het wachtwoord van je e-mailaccount
Uitgaande serverinstellingen
Gebruikersnaam: je gebruikersnaam (zonder @telfort.nl)
Wachtwoord: het wachtwoord van je e-mailaccount
Server: smtp.telfort.nl
Serverpoort: 25
SSL uit/ geen beveiligde wachtwoord verificatie
Voor deze server is verificatie vereist: Nee
Heb je een mailadres dat eindigt op @telfortglasvezel.nl? Dan zijn dit jouw e-mailinstellingen:
• IMAP-server: imap.telfortglasvezel.nl (inkomende e-mailserver)
• SMTP-server: smtp.telfortglasvezel.nl (uitgaande e-mailserver)
Na installatie El Capitan doet mijn email het niet meer.
Vanalles geprobeerd maar het werkt niet.
Beste J,
Vervelend dat het niet meer werkt sinds de update! Gelukkig komt het weinig voor.
Ik heb je een persoonlijke mail gestuurd om samen te kijken wat het kan zijn. In de meeste gevallen zal opnieuw opstarten het probleem verhelpen, maar ik weet niet wat je al geprobeerd hebt?
Groetjes,
Claire
Ook bij mij werkt KPN Mail niet meer. Ik kan wel berichten ontvangen maar niet meer versturen.
Beste Jan,
Dat kan geen toeval zijn. Ik heb morgen een afspraak met Jack voor hulp op afstand. Ook bij hem lijkt KPN Mail het probleem te zijn. Mocht hier een conclusie/oplossing uitkomen dan zal ik dat hier melden.
Groetjes,
Claire
Beste Jan,
Bij Jack bleek het een probleem te zijn met de instellingen van de server. Het lag dus niet aan El Capitan, maar door de update kwam het probleem waarschijnlijk wel naar boven. Check alle gegevens even heel goed. Mocht je er niet uitkomen dan kunnen we altijd een hulp op afstand sessie inplannen.
Hoor graag als het gelukt is!
Groetjes,
Claire Verbeek
Dag Claire,
Zonet de instellingen gecontroleerd en ik heb een pop account-type. Hoe kan ik deze omzetten naar een IMAP-type?
Bvd,
Jan
Dag Claire,
Ik ben aan de slag gegaan met de serveerinstellingen en heb gevonden hoe ik POP naar IMAP om kan zetten. Dit uitgevoerd op mijn iMac met succes. Ik kan weer mails sturen en ontvangen met El Capitan.
Bedankt voor het sturen in de mogelijke richting.
Groeten,
Jan
Hey Jan,
Fijn dat het alsnog zelf gelukt is en de mail weer werkt. Dat het nu meteen imap is heeft alleen maar voordelen. Veel plezier met El Capitan!
Groetjes
Claire
Zou je mij deze oplossing ook kunnen sturen:
Ik ben aan de slag gegaan met de serveerinstellingen en heb gevonden hoe ik POP naar IMAP om kan zetten. Dit uitgevoerd op mijn iMac met succes. Ik kan weer mails sturen en ontvangen met El Capitan.
Bedankt voor het sturen in de mogelijke richting.
Beste Lambert,
Je kunt een POP mailbox niet veranderen in een IMAP box, hiervoor zul je het account als IMAP moeten toevoegen. Hierna kun je mails overslepen van de POP box naar de nieuwe IMAP box. Let op: als je de POP box verwijderd, verwijder je ook alle mails die erin staan en die kun je niet meer terughalen van de server.
Mocht je hierbij 1 op 1 ondersteuning willen, stuur ons dan even een mailtje.
Succes!
Groetjes,
Claire
Hallo Claire,
Heb afgelopen zondag El Capitan geinstalleerd op mijn Mac sindsdien wekt het beantwoorden van binnengekomen mail niet goed. dwz de ene keer wel en de andere keer niet dan kan ik er niets mee. Moet dan de mail afsluiten opnieuw de mail straten dan staan de lege mails in concepten en kan ze dan weggooien. Ik werk met een icloud mailadres en heb een mailadres van de kpn (staat op pop) maar heb deze uitgeschakeld want dacht dat daar misschien het probleem zou zitten maar niets is minder waar. Hoop op een antwoord.
Mvg
Elly
Beste Elly,
Bedankt voor je vraag.
Je kunt je iCloud mail even helemaal uit Mail halen en weer opnieuw toevoegen. Ga hiervoor naar Systeemvoorkeuren > iCloud en klik het vinkje bij Mail weg. Zet hierna het vinkje weer aan. Hopelijk is het dan verholpen.
Helpt dit niet dan moeten we even verder kijken. Er zijn nog wel wat dingen die we kunnen proberen, maar dan moet je wat verder gaan zoeken in het systeem. Het is dan handig om een hulp op afstand sessie in te plannen. Hiervoor kun je mailen naar info@passiontraining.nl of bellen met 06-30336052.
Groetjes,
Claire Verbeek
Hallo Claire,
bedankt voor je antwoord. Ik heb gedaan wat je schreef daarna de pc opnieuw opgestart en het lijkt te werken mocht het toch weer anders gaan dan laat ik het je weten.
Voor nu bedankt.
Groetjes
Elly
Beste Elly,
Mooi dat het weer werkt. Als je me nog nodig hebt hoor ik het wel.
Werkse!
Groetjes,
Claire
Hallo Claire,
na aanvankelijk gedacht te hebben dat de mail beantwoorde werkte was dat toch niet het geval helaas maar ik heb het volgende uitgevonden.
Ik werk voornamelijk met mijn icloud emailadres als ik nu Safari open en daarna mijn mail kan ik dus geen mail beantwoorden maar zet ik nu safari onderin de balk dan werkt het wel. Zou het in Safari kunnen zitten dat dat botst met icloud mail? Ik heb ook mail verstuurd van mijn KPN emailadres die werkt dus wel gewoon als Safari op mijn scherm staat. Ik snap er niks van maar komt het bekent voor bij jou?
Mvg
Elly
Beste Elly,
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat Safari enigszins conflict geeft met mail. Met iCloud mail zie ik eigenlijk nooit problemen. In een heel enkel geval kan het gebeuren dat een applicatie of plug-in invloed heeft op een ander programma. Herinstalleren van de software wil dan soms helpen. Aangezien Safari in het systeem hoort, kun je deze niet zomaar opnieuw installeren.
Heb je alle laatste updates gedaan van El Capitan? Zo ja, dan is het misschien handig alsnog even direct contact op te nemen zodat ik je gericht kan helpen. We zullen stap voor stap moeten uitsluiten wat wel/niet de oorzaak is. Het kunnen bijvoorbeeld geïnstalleerde extensies in Safari zij of een vastgelopen status in Mail.
Ik hoor het wel als je er zelf niet uitkomt!
Groetjes,
Claire
Hallo Claire,
wederom bedankt voor je antwoord. Ik heb 10.11.2 (15C50) op mijn mac.Ik ben een digibeet wat computers aangaat dus zelf weet ik het niet.
Graag je hulp dus.
Groepjes Elly
Goedemorgen Claire,
Na installatie van El Capitan werkt mijn IMAP/GMAIL account niet meer.
Ook kan ik geen nieuwe toevoegen omdat ik de volgende foutmelding krijg:
“Onveilige verbinding
Controle van het servercertificaat is mislukt. Dit kan komen door uw netwerkconfiguratie of uw proxy-instellingen.”
Vanaf daar ben ik dan ook gelijk de weg kwijt.
Dit gebeurd zowel als ik probeer een Google of Yahoo account aan mail probeer toe te voegen.
Exchange en Aol werken volgens mij wat anders, die zoeken pas verbinding met de server nadat je een aantal gegevens hebt ingevoerd, dat kan ik dus niet testen.
Ik hoop dat je hierin kunt helpen.
Lieve groet,
Frank
Beste Frank,
Bedankt voor je vraag. Vervelend dat het niet meer werkt sinds de update.
Ik ben deze melding als eens eerder tegengekomen en toen hielp het om een nieuwe gebruikersaccount aan te maken. Hier ging het om een account met ouderlijk toezicht, dus dat was wel een andere situatie. Als je al van alles in je gebruikersaccount hebt staan is dat ook geen snelle oplossing. Je zegt dat je Gmail account die al ingesteld staat ook niet werkt. Geeft deze dezelfde melding of iets anders?
Als je een update hebt gedaan moet je de mail certificaten vaak opnieuw accepteren. Er verschijnt dan een pop-up waar je kunt kiezen voor “vertrouw altijd”. Als je dit aanvinkt zou het weer moeten werken. Krijg je deze pop-up? Je kunt deze certificaten ook vinden in je sleutelhanger. Maar misschien is het slim als ik dan even met je meekijk.
Hopelijk is dit een antwoord op je vraag. Succes!
Als je er niet uitkomt of je wilt dat ik even meekijk hoor ik het wel.
Je kunt mailen naar info@passiontraining.nl of bellen met 06-30336052
Groetjes,
Claire
Dankjewel voor je snelle reactie Claire,
In principe heb ik zo ongeveer alles geprobeerd dat mogelijk is tot het opzoeken van de certificaten in de sleutelhanger toe.
Ook mijn bestaande Gmail account werkte niet meer ook met dezelfde foutmelding.
De pop-up die jij aangeeft ken ik van Maverick maar die kreeg ik in El Capitan niet want ik ben op de hoogte met het goedkeuren van certificaten.
MAAR, geen idee wat er gebeurde maar mijn Mail is gecrasht en na het opnieuw opstarten haalde Mail opeens mijn Gmail binnen en ik kan er ook mee versturen.
Overigens had ik natuurlijk voorheen al een aantal keren Mail en ook de Mac opnieuw gestart maar dat hielp niet.
Wat er precies in de weg heeft gezeten zullen we wellicht nooit weten en dat op zich is eng maar het werkt momenteel weer.
Heel erg bedankt voor het meedenken, super lief van je!
Lieve groet,
Frank
Hey Frank,
Het blijft een machine met kabeltjes, 1-tjes en 0-tjes en ook die raken wel eens in de knoop. Ik verdiep me momenteel in de materie hierachter en het is fantastisch wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is en kan. Bijna een wonder dat het meestal zonder haperen functioneert!
Het is in ieder geval heel fijn dat het nu weer allemaal werkt.
Werkse en veel plezier met El Capitan. Vergeet niet de blog te lezen met tips over de nieuwe features: http://www.passiontraining.nl/mac/el-capitan/
Groetjes,
Claire
Beste Claire,
Vorige week heb ook ik El Capitan geïnstalleerd op mijn Macbook. Helaas deed mijn mail het ook niet en ben er al dagen mee aan het stoeien. Inmiddels heb ik geprobeerd mijn accounts opnieuw in te stellen, maar hij heeft aan dat de controle van de accountnaam of wachtwoord niet is gelukt, terwijl ik nog dezelfde gegevens heb. Doordat ik alles heb verwijderd is nu ook al mijn mail weg. Daarnaast lukt het mijn niet om mijn hotmail mail toe te voegen, hij geeft aan dat dat account al bestaat. Wat kan ik nog doen? Ik heb al meerdere keren de instellingen probeer te wijzigen, zonder resultaat.
Astrid
Beste Astrid,
Vervelend dat het niet lukt met je mail.
Als je naar Systeemvoorkeuren > Internetaccounts gaat, staat je Hotmail daar dan niet tussen?
Bij Ziggo is je accountnaam het volledige e-mail adres. Vul je dit ook zo in?
Je hebt een aantal problemen bij elkaar. Ik kan je sneller helpen als we even direct contact hebben.
Het beste kun je me even mailen op info@passiontraining.nl, dan gaan we samen kijken hoe we dit snel kunnen oplossen.
Hoor het ook graag even als je eruit bent gekomen.
Succes!
Claire
Beste Claire,
Ik heb gisteren een nieuwe mac book air gekocht en nu probeer ik mijn hotmail account toe te voegen aan mijn mail. Dit lukt helaas niet. Bij het toevoegen van mijn hotmail. account krijg ik telkens de melding deze account bestaat al.. Hoe kan ik dit verhelpen??
Alvast bedankt!
Ha Sjoerd,
Gefeliciteerd met je nieuwe Mac!
Het kan aan een aantal dingen liggen maar probeer eerst even het volgende:
– Sluit Mail af (cmd + Q) en zorg dat het niet automatisch opstart als je inlogt
– Verwijder het account vanuit de Systeemvoorkeuren > Internet Accounts
– Start de Mac opnieuw op
– Voeg de account weer toe via Systeemvoorkeuren
– Start Mail op
Grote kans dat dit het oplost.
Succes!
Claire
Beste Claire,
Heb een nieuw en actief …@Telenet.be account aangemaakt met outlook op mijn Mac laptop.
Het besturingsprogramma heet Mac.Os Sierra versie 10.12 (2016)
Werk momenteel met een Microsoft outlook office 365 abonnement voor Mac, versie 15.26.
Mijn nieuw Telenet.be account is exact hetzelfde ingesteld, (uiteraard met een ander email) als het telenet.be account op mijn desktop Pc, waarvan de email overigens goed werkt.
Server in; Imap.telenet.be (poort 993) ssl aangevinkt
Server uit; smtp.telenet.be (poort 587) ssl aangevinkt
Wat blijkt is, kan wel email versturen via het nieuwe account, maar helaas niet ontvangen ???
Krijg een vermelding met” Er is een onbekende fout opgetreden in Outlook”
Heb mijn provider (Telenet) om hulp gevraagd, maar deze mogen outlook niet ondersteunen.
Heb ondertussen meerdere malen mijn account verwijdert en opnieuw aangemaakt, helaas zonder het gewenste resultaat.
Kunt u mij adviseren wat te doen ? BVD !!!
Ha Marinus,
Als alle gegevens verder kloppen zou het gewoon goed moeten gaan. Het klinkt alsof je alles goed hebt ingevuld.
Ik ben zelf niet zo’n voorstander van Outlook. Aan een bericht als “een onbekende fout is opgetreden” heb je namelijk niet zoveel.
Je zou het even kunnen proberen in het Apple Mail programma? Dan krijg je wellicht meer informatie waar je wat aan hebt.
Mocht het komen door de combinatie van Outlook met Sierra, dan heb je dat ook meteen omzeild.
Succes!
Groetjes,
Claire
Beste Claire,
Ook ik heb hetzelfde probleem als Astrid. Een aantal dagen geleden deed mijn mail raar en heb ik mijn hotmail account verwijderd om hem daarna weer toe te voegen. Helaas tot op heden geen resultaat. Ben er al dagen en uren mee bezig en heb inmiddels elke internet site bezocht voor een oplossing. Tussendoor heb ik OS Sierra geïnstalleerd maar nog steeds geen vooruitgang. Ik blijf de melding ‘controle van de accountnaam of wachtwoord mislukt’. Ik weet zeker dat de accountnaam en het wachtwoord beide kloppen. Mijn hotmail account werkt wel gewoon op Safari, maar niet via de Mail applicatie op mijn macbook.
Ik hoop dat je me kunt helpen.
Ha Lize,
Vervelend dat het niet werkt… Het klinkt alsof je alles goed hebt gedaan. Ik kijk graag even met je mee via TeamViewer om de oorzaak op te sporen.
Meer informatie en tarieven van hulp op afstand vind je hier. Je kunt me het beste even mailen voor een afspraak als je hier gebruik van wilt maken.
Groetjes,
Claire
Beste Claire,
Ik heb een nieuw wachtwoord aangemaakt voor mijn email account bij orange.fr. Heb de nieuwe wachtwoorden aangepast in accountinstellingen op de mac en toen kon ik weer e-mail lezen. Maar een dag later nadat de computer was uitgezet en weer opgestart deed deze het niet. Ik heb toen geprobeerd door het account uit het mail programma te verwijderen en het opnieuw aan te maken het probleem op te lossen. Nu geeft hij echter aan dat het email adres al bestaat, maar ik heb het net verwijderd. Ik heb geprobeerd door uit te loggen uit Icloud de weg vrij te maken voor de aanmaak van een nieuw postbus maar ook daar geen succes en zelfde melding. Ken je dit probleem?
Beste Egbert,
Is het account helemaal weg uit Systeemvoorkeuren > Internetaccounts? Dan zou het goed moeten gaan. Dit is een heel specifiek probleem en ik zou echt even moeten meekijken om het met je op te lossen. Hierdoor kun je gebruik maken van hulp op afstand. Meer informatie en tarieven vind je hier.
Groetjes,
Claire