We willen allemaal snel werken. Het liefst met meerdere applicaties tegelijk en zo efficiënt mogelijk. Regelmatig komen er tips voorbij over het sneller werken met de Mac. Deze week heb ik drie handige tooltjes onder elkaar gezet die standaard in je Mac aanwezig zijn, maar veel te weinig gebruikt worden. Zo kun je je workflow nét even dat beetje extra snelheid geven.
Start automatisch programma’s op
Als je de Mac uitzet kun je ervoor kiezen dat de vensters die nog niet zijn afgelopen volgende keer automatisch mee opstarten. Wat ik merk is dat er vaak veel meer open staat dan nodig en de Mac hierdoor langer doet over het opstarten en je vervolgens de dag begint in de chaos van gisteren. Toch is het wel fijn als een aantal veelgebruikte programma’s zoals Mail en Agenda automatisch opstarten als jij je eerste bakje koffie aan het halen bent.
Dit kun je doen door naar de Systeemvoorkeuren te gaan en te kiezen voor Gebruikers en Groepen. Klik op “Inloggen”. Voeg met het plusje programma’s toe die automatisch opgestart dienen te worden als je de Mac aanzet. Bij de meeste gebruikers zal hier in ieder geval een synchronisatie dienst als Dropbox staan. Daarnaast kun je dus denken aan Word, Mail of Agenda. Werk je met een server of andere externe volumes? Voeg deze dan ook hier toe om bij het opstarten direct verbinding te maken.
Maak gebruik van Safari tabs
Met de komst van El Capitan is Safari voorzien van een nieuwe functie: het vastpinnen van websites. Je kon natuurlijk al gebruik maken van favorieten of veelbezochte sites, maar met deze pins wordt het nog makkelijker en sneller om naar je dagelijkse sites te surfen.
Maak hiervoor eerst een tabblad aan met de site die je wilt toevoegen zoals b.v. je boekhoudprogramma, online bank of social media. Sleep de tab vervolgens naar links om deze toe te voegen als pin. Je ziet dat het tabblad veranderd in een klein vierkant symbool.
De pagina blijft in de achtergrond steeds open staan zodat deze niet telkens opnieuw geladen hoeft te worden. Deze pagina’s staan dus altijd voor je klaar als je ze nodig hebt zonder dat je hele balk volstaat met grote tabbladen. Ze blijven ook altijd aanwezig, ook als je Safari uitzet of je Mac opnieuw opstart. Erg handig!
Automatiseer veelgebruikte woorden of zinnen
Deze mogelijkheid zit al jaren in OS X, maar wordt maar door weinig mensen gebruikt. Zonde, want het kan je heel veel tijd schelen. Het is namelijk mogelijk om voor verschillende woorden, zinnen of zelfs passages in een tekst een sneltoets aan te maken. Ik doe dit voor een aantal veelgebruikte zaken zoals mijn website URL, e-mail adres en een aantal losse woorden waaronder “in ieder geval” en “wachtwoord”.
Ga naar Systeemvoorkeuren > Toetsenbord > Tekst en klik op het plusje linksonder om iets toe te voegen. Vul hier in welke tekencombinatie je wilt gebruiken en door welk woord dit moet worden vervangen. Zodra je deze combinatie nu intikt en je op spatiebalk drukt wordt het automatisch voor je aangevuld. Dit werkt voor de meeste programma’s op je Mac, maar ook de meeste invulvelden online staat het automatisch aanvullen toe.
Tabblad vastpinnen in Mac OS, bij safari 10.0.1 klik ik het tabblad vast door rechtermuis of met twee vingers te klikken op trackpad, dan verschijnt info en kun je het tabblad vastzetten.
Dank voor de aanvulling Maarten! I.p.v. naar links slepen kan het ook zo inderdaad.
Groetjes,
Claire