Of je nu net bent begonnen met je onderneming of al even meedraait, een Mac zit boordevol handige software waar je direct mee aan de slag kunt. Ik raad altijd aan hier zoveel mogelijk gebruik van te maken, simpelweg omdat de Mac hier het meest snel en soepel mee werkt. Het komt nu eenmaal van dezelfde ontwikkelaar. Toch zijn er een aantal tools en programma’s die er niet standaard opzitten en je eigenlijk niet kunt missen. Op veler verzoek deze week: 5 onmisbare tools voor elke ondernemer met een Mac.
Nooit meer wachtwoorden vergeten met 1Password
In de huidige tijd is het maar al te belangrijk: je data beveiligen met sterke wachtwoorden. Het liefst voor elke toepassing iets anders. Helaas is het inmiddels zo veel dat je dat nooit allemaal kunt onthouden. De Mac biedt als uitkomst (iCloud) sleutelhanger. Hierin kun je alle wachtwoorden bewaren en eventueel synchroniseren tussen verschillende Apple apparaten. Toch is dat niet heel gebruikersvriendelijk en overzichtelijk als je het ook wilt gebruiken om je wachtwoorden te beheren. Gelukkig is er een heel goed alternatief: 1Password.
1Password heeft zowel voor de Mac als de iPhone/iPad een app. Hierin kun je naast wachtwoorden o.a. ook software licenties, rekeningnummers en e-mail instellingen opslaan. De applicatie is op beide platformen heel overzichtelijk en gebruikersvriendelijk. Het is mogelijk om mappen aan te maken (alleen in de Mac of iOS Pro versie) en wachtwoorden te laten genereren. Het enige wat je nog hoeft te doen is het hoofdwachtwoord te onthouden dat je vooraf instelt. Op apparaten met een vingerafdrukscanner kun je die gebruiken om te ontgrendelen. De app kost €64,99 voor de Mac. Tegenwoordig kun je ook kiezen voor een basis of family abonnement vanaf $2,99 per maand.
Documenten maken en bewerken met Office of iWork
Een goede office suite is een echte must. Dé plek voor al je plannen, doelen, instructies en aantekeningen. Veel ondernemers kiezen voor het veelgebruikte Office (Word, Excel en Powerpoint). Office 2016 for Mac (1 licentie voor €149) is een tijdje geleden gelanceerd en is nagenoeg compatible met Windows. Je kunt dus heel makkelijk bestanden uitwisselen met mensen die geen Mac hebben. Wil je Office gebruiken op meerdere Macs, dan zul je moeten kiezen voor de abonnementsvorm voor €99 per jaar. Deze kun je vervolgens op 5 (mobiele) apparaten installeren. Een groot voordeel is dat je steeds de nieuwste versie krijgt, dus ook als straks Office 2018 uitkomt.
Office is natuurlijk veel gebruikt, maar niet zo gebruikersvriendelijk als Numbers, Pages en Keynote van Apple. Daarnaast zijn deze programma’s ook nog eens een stuk voordeliger (€19,99 per stuk inclusief updates). Als je een echte Word kenner bent is Pages misschien even wennen, maar mijn ervaring is dat het snel omslaat in enthousiasme en een hoop tijdsbesparing. Documenten zijn eventueel op te slaan als PDF of Office document zodat je ze alsnog kunt delen met Windows-gebruikers.
Offertes en facturen maken en sturen met MoneyBird
Eén van de beste keuzes die ik als startende ondernemer heb gemaakt op het gebied van automatisering is het gaan gebruiken van het Nederlandse en online MoneyBird. Ik heb veel administratie-pakketten gezien en overwogen, maar deze enorm gebruikersvriendelijke dienst steekt er echt met kop en schouders bovenuit. Vooral als je geen toeters en bellen wilt, maar vooral offertes en facturen wilt maken en versturen.
Naast deze basis-functies kun je met MoneyBird ook binnen 5 minuten je BTW aangifte doen en heb je snel inzicht in de belangrijkste cijfers als omzet en kosten. Sinds de abonnementen zijn aangepast hebben de meeste kleine ondernemers voldoende aan het pakket van €10 per maand. Sinds kort is er ook een compleet vernieuwde app die je kunt gebruiken op de iPad en iPhone.
Urenregistratie via Toggl
Waar ik ook een tijdje naar heb moeten zoeken is een handig urenregistratie systeem. Na wat verschillende opties te hebben uitgeprobeerd werkt Toggl voor mij het beste. Door de combinatie van een Mac en iOS app kun je overal je tijd registreren. Aangezien ik regelmatig multi-task is het snel kunnen wisselen van project heel erg handig. Toggl kost niets, dus probeer het vooral uit!
Wil je meer van deze handige tips ontvangen? Meld je aan voor onze updates!
Dit artikel is in geen enkel opzicht gesponsord door één of meerdere van de genoemde applicaties.