We zijn behoorlijk afhankelijk van onze Mac. Ik kan geen dag zonder en als het langer is ben ik in lichte paniek. Het is vaak de meest gebruikte tool in je onderneming. Hij maakt veel taken een stuk makkelijker en sneller dan vroeger. Gelukkig maar! Toch kan het iedereen gebeuren: de Mac start niet meer op. Onlangs was dit het geval bij een van mijn klanten. In sommige gevallen gaat het om een hardware-matige oorzaak hebben, zoals in dit geval een defecte harde schijf en heb je extra hulp nodig. Maar in veel gevallen kun je het zelf oplossen met deze tips. Te allen tijde geldt: zorg voor een back-up.
Mapje met vraagteken
Krijg je een knipperend mapje met een vraagteken te zien? Dan kan de Mac de systeemmap niet vinden. Als je opstart van een externe schijf, zorg dan dat deze juist is aangesloten en stroom heeft. Als je, zoals de meeste mensen, opstart vanaf de interne harde schijf, zet de Mac dan uit (even de aan/uit knop vasthouden) en start weer op terwijl je de alt/option toets ingedrukt houdt. Je krijgt nu een scherm te zien met alle mogelijke opstartschijven. Zit de Macintosh HD hierbij? Selecteer deze dan. Als de Mac nu normaal opstart, ga dan naar Systeemvoorkeuren en kies bij Opstartschijf de juiste schijf.
Helpt het niet? Selecteer dan de Recovery HD uit het lijstje. Je Mac start nu op vanaf de Recovery partitie. Je kunt ook opstarten vanaf OS X Recovery door tijdens het opstarten Command en R op het toetsenbord ingedrukt te houden. Selecteer nu het Schijfhulpprogramma (Disk Utility) uit het hulpprogramma-menu. Kies hier voor je opstartschijf en klik op “schijf EHBO” en klik op ‘Herstel schijf’ om de opstartschijf te controleren op problemen en deze te herstellen. Probeer de Mac nu weer op te starten als voorheen. Nog geen succes? Start weer op van de Recovery partitie (met cmd + R) en installeer OS X opnieuw. Hierbij installeer je de nieuwste OS X-versie, die eerder op de Mac was geïnstalleerd, opnieuw.
Ik zie alleen blauw of grijs scherm
Een voortdurend blauw of grijs scherm bij het opstarten van de Mac duid meestal op problemen met randapparatuur. Zet de Mac uit en ontkoppel alles behalve de stroom, muis en toetsenbord. Als de Mac nu juist opstart heeft het inderdaad te maken met een extern apparaat. Om dit uit te zoeken sluit je één voor één de apparaten weer aan en start je steeds op totdat het probleem weer opduikt. Gevonden? Google dan even op de naam van het product en het probleem wat je ondervindt. In veel gevallen zijn er meer gebruikers die hetzelfde probleem hebben of lost een driver/software update van de fabrikant het op.
Start de Mac ook niet door als er geen randapparatuur is aangesloten? Start dan op in Safe mode door tijdens het opstarten de Shift-toets ingedrukt te houden. Er worden allerlei controles uitgevoerd en bepaalde software wordt nu niet automatisch geladen. Meestal helpt dit en kun je de Mac erna gewoon weer normaal opstarten. Zo niet, start de Mac op in Recovery modus zoals hierboven beschreven een doorloop dezelfde stappen.
Horen waar het fout gaat
Een Mac loopt tijdens het opstarten een aantal processen door. Sommige fouten worden aangegeven met een toon. Een aantal tonen zijn makkelijk te onderscheiden waardoor je eerder kunt herkennen waar het probleem zit:
- Eén toon, elke 5 seconden: er is geen werkgeheugen geïnstalleerd, zonder dit kan de Mac niet opstarten
- Doorlopend drie harde tonen en 5 seconden stilte: er zijn problemen met het werkgeheugen, controleer of vervang het
- Eén lange toon tijdens het indrukken van de aan/uit knop: een zogenaamde EFI ROM update is bezig (alleen bij oudere Macs), wacht tot de Mac opstart
Er gebeurt…helemaal niks
Allereerst: controleer de stroomkabel. Sluit hem eventueel opnieuw aan. Check ook even of er wel stroom op het stekkerblok staat door een lamp of oplader aan te sluiten. Vervolgens gaan we kijken of het een display-probleem is. Hoor je een opstart geluidje of een ventilator aangaan? Zie je een LED lampje branden aan de voorkant van je MacBook? Wordt de CapsLock toets verlicht als je hem indrukt? Als dit zo is, is waarschijnlijk alleen je scherm defect. Gebruik je een extern scherm? Controleer dan of deze goed is aangesloten. Zo ja, probeer een ander scherm.
Is dit allemaal niet van toepassing? Reset dan de System Management Controller (SMC). Zet de MacBook uit en houd de (linker) shift + options/ alt + ctrl toetsen ingedrukt terwijl je op de aankoop drukt, laat alle toesten tegelijk los. Heb je een iMac, dan kun je de stekker uit het stopcontact halen en 15 seconden wachten. Hierna de stekker weer aansluiten en opstarten. Nog geen geluk? Neem dan contact op met ons voor 1 op 1 support of ga direct naar een lokale service provider.
Hi Claire,
Er staat een taalfoutje in de tekst.
In de vetgedrukte tekst staat: …’ten alle tijden’…. De juiste spelling is: …’te allen tijde’ ..
Hartelijke groet,
Richard.
Dank je Richard!
Hi Claire – kan ik je ook bellen voor support?
Ha Huib,
Jazeker. Wij zijn tijdens kantooruren te bereiken op nummer: 06-30336052. Voor meer informatie over hulp op afstand kun je terecht op de webpagina hierover.
Groetjes,
Claire