De iPhone is de meest gebruikte smartphone onder bedrijven wereldwijd, blijkt uit dit rapport van Egnyte. iOS steekt met 79% zelfs met kop en schouders boven de rest uit. Gebruikersgemak, veiligheid en goede ondersteuning zijn hier mogelijke redenen voor. Grote kans dus dat jij ook een iPhone hebt of wilt aanschaffen voor de zaak. Maar waar moet je op letten als je er eentje koopt?
Kies een provider die bij je past
Een iPhone is sowieso een fijne smartphone, welke je ook kiest. Waar je echt een groot verschil kunt maken is het kiezen van de juiste provider. Hierbij zijn drie punten van belang:

1. Het mobiele netwerk
Je hebt natuurlijk niks aan een fantastische smartphone als je er niet mee kunt bellen of internetten buiten de deur. Kies dus voor een provider die bij jou in de buurt en op kantoor een goede dekking biedt. Grote providers als KPN en T-mobile hebben dit erg goed voor elkaar, maar sommige kleinere providers, zoals bijvoorbeeld Simyo, maken ook gebruik van deze netwerken.
Wil je echt snel internet op je telefoon? Kies dan voor een provider die ook 5G aanbiedt. Dit kan een stuk sneller zijn dan het huidige 4G. KPN legt precies uit hoe dat zit. 5G is alleen beschikbaar op de iPhone 12 of nieuwer en de dekking is niet bij alle providers landelijk. Let op: hoe sneller je internet, hoe sneller je bundel er doorheen gaat.
2. De kosten
Gelukkig verschillen de abonnementskosten per provider steeds minder. Kies je voor een groot bedrijf met veel winkels zoals KPN of T-Mobile, dan betaal je daar altijd wat meer voor. Waar de grote verschillen zitten zijn de kleine lettertjes zoals de tarieven voor buiten de bundel bellen/internetten of het gebruik maken van internet in het buitenland. Met ingang van 15 juni 2017 zijn extra roamingkosten gelukkig wel verleden tijd en kun je, bij elke provider, in alle EU landen binnen je bundel internetten. De Consumentenbond verteld je hier alles over in hun artikel.
Daarnaast zijn de kosten van een mobiel abonnement ook aftrekbaar voor de belastingdienst. Je hoeft hier niet persé een (duur) zakelijk abonnement voor te kiezen. Hoe dat precies zit lees je op deze website.

3. De klantenservice
Kleine providers zijn soms wat voordeliger, maar hebben dan vaak een beperkte klantenservice. Wil je graag ergens aan de balie kunnen staan en met een “echt” persoon spreken als je ergens mee zit, dan is het belangrijk om daar van te voren op te letten.
Verzekering
Zijn jij, je bedrijf of je medewerkers afhankelijk van één of meerdere iPhones? Overweeg dan een verzekering af te sluiten. Als je via ons een iPhone koopt kunnen wij dit meteen voor je regelen. Neem contact met ons op voor de voorwaarden en premies.
Eigenschappen
De verschillende iPhone modellen hebben ook verschillende eigenschappen. Hoewel de huidige varianten allemaal ontzettend snel zijn, zijn er toch een paar belangrijke punten waar je op moet letten bij de aanschaf.

1. Opslagruimte
In 2019 schrapte Apple de 32Gb modellen uit hun line-up. Hier heeft in de huidige tijd bijna niemand meer genoeg aan. Werk je veel in de cloud, bijvoorbeeld met Dropbox, iCloud Drive of iCloud-Fotobibliotheek? Dan heb je aan 64GB waarschijnlijk snel genoeg. Doe je veel met foto en video (en ook het bewerken ervan) of wil je je complete muziekcollectie altijd tot je beschikking hebben dan kun je overwegen om voor meer opslagruimte te kiezen. Belangrijk om te weten is dat je dit nooit kunt uitbreiden. Heb je al een iPhone en is deze toch vol geraakt? Lees dan hier hoe je dat kunt oplossen.
2. Camera
Ga je de iPhone vooral gebruiken om foto en video opnamen te maken? Kies dan een model met een goede camera. Deze zijn in de afgelopen jaren sterk verbeterd. De, in september 2020 gelanceerde, iPhone 12 Pro Max is hier momenteel koploper in.
3. Schermformaat
Loop ook eens een Apple Store binnen om schermen te vergelijken. Tussen de iPhone 12 mini en iPhone 12 Pro Max zit nogal een verschil. Wil je bijvoorbeeld in de trein een document kunnen aanpassen of een film kijken dan zul je eerder blij worden van een groter scherm.