Deze week stelde één van onze klanten mij de vraag hoe het eigenlijk zit met verzekeringen en garantie m.b.t. een MacBook. Aangezien er meer mensen zijn met vragen over dit onderwerp leek het mij een goede aanleiding de blog van deze week te wijden aan dit vraagstuk. Wat valt er onder garantie en wat niet? En hoe zit het met het verzekeren van een iPad, Mac of iPhone?
Om te beginnen moeten we twee dingen goed onderscheiden: schade van buitenaf en schade van binnenuit. Met schade van buitenaf bedoel ik bijvoorbeeld valschade of vochtschade. Schade van binnenuit heeft betrekking op alles wat u als eindgebruiker niet kunt voorkomen zoals het defect raken van een beeldscherm zonder aantoonbare oorzaak. Tegen schade van buitenaf kunt u zich verzekeren (net als uw huis), schade van binnenuit valt wel of niet onder garantie. Het verhaal is als volgt:
Verzekeren tegen schade van buitenaf
Net als uw auto of huis kunt u ook uw computer, tablet of smartphone verzekeren. Tegen bijv. diefstal, vochtschade en valschade. Er zijn verschillende aanbieders van dit soort verzekeringen. Verzekeringen voor de iPhone worden vaak verkocht via de provider, maar zijn ook los af te sluiten. In sommige gevallen kan het onder uw inboedelverzekering vallen. Ook kan het verstandig zijn om dit via uw zakelijke verzekering te regelen, indien van toepassing. Het te dekken bedrag en de hoogte van het eigen risico bepalen de premie. Dit is bij elke verzekeraar anders. Let bij het afsluiten van een verzekering op de hoogte van het verzekerde bedrag. Van een iPhone of MacBook is de dagwaarde vaak hoger dan de gemiddelde telefoon of laptop.
Software schade
Geen verzekeraar of instantie verzekerd schade aangebracht door software. Daar bent u zelf verantwoordelijk voor. Gelukkig is de Mac vanuit de fabriek goed bestand tegen dit soort schade, maar goed opletten is wel zo verstandig. Als u zelf bewust bent van de gevaren kunt u een hoop ellende voorkomen. In mijn blog: “Bewust, veilig online” kunt u lezen waar u op moet letten. Zorg dat uw altijd een back-up maakt om uw data veilig te stellen.
Fabrieksgarantie en AppleCare

Is er garantie op een Appel muis van 2 jaar
Is gekocht bij Dixon in Maassluis die niet meer bestaat
Wat moet ik doen??
Beste P. Bierkens,
Op een Apple muis heb je 1 jaar fabrieksgarantie. Is deze niet zakelijk aangeschaft dan is er in sommige gevallen nog een consumentenrecht van toepassing in de eerste twee jaar. U kunt het beste contact opnemen met een Apple Service Provider (https://locate.apple.com/nl/nl/) of Apple Store bij u in de buurt. Zij kunnen de garantieaanvraag verder in behandeling nemen.
Veel succes ermee.
Groetjes,
Claire Verbeek