Buiten de deur werken is populairder dan ooit. Flexwerkplekken en horeca waar gewerkt kan worden zoals de Coffee Company schieten als paddestoelen uit de grond. Lekker met een verse cappuccino in een hippe omgeving beginnen aan je dag, wie wil dat nou niet? Het zou zelfs erg goed zijn voor je creativiteit in een andere omgeving aan het werk te zijn. Helaas heeft niet elke ZZPer naast zijn computer thuis of op kantoor ook nog een laptop bij de hand. Voor iedereen die af en toe buiten de deur wil werken aan een tekst, de planning of het uitwerken van nieuwe plannen en producten is een iPad (Air) de ideale oplossing. Met de juiste accessoires en apps kun je werken met gemak en mobiliteit zonder hiervoor meteen een (dure) laptop aan te hoeven schaffen. Deze week vertel ik welke software en apps onmisbaar zijn voor je iPad als mobiel kantoor.
Vorige week kon je al alles lezen over de 5 onmisbare accessoires voor je iPad als mobiel kantoor.
1. Begin bij de basis: het laatste iOS
In een interview met The Telegraph zegt Tim Cook het al even: “Yes, the iPad Pro is a replacement for a notebook or a desktop for many, many people. They will start using it and conclude they no longer need to use anything else, other than their phones.” Dat is ook precies wat Apple in gedachten heeft gehad bij het ontwikkelen van iOS voor de iPad. Een besturingsysteem bedoeld voor een touchscreen en gericht op productiviteit. Als je de iPad wilt gaan inzetten als mobiel kantoor installeer dan het laatste OS. Functies die je niet kan missen zijn:
- De Notities app met mogelijkheden als taken lijsten maken, schetsen en foto’s toevoegen
- De iCloud Drive app om bestanden op te slaan, te ordenen en te bewerken
- Multitask functies als “Slide Over”, “Split View” en “Beeld in beeld”*
iOS is gratis beschikbaar voor de iPad Air, iPad 2, iPad Mini en iPhone 4s of nieuwer.
*Beeld in beeld en Slide Over zijn beschikbaar op iPad Pro, iPad Air of nieuwer en iPad mini 2 of nieuwer. Split View is beschikbaar op iPad Pro, iPad Air 2 en iPad mini 4.
2. De werkplek voor al je werk: Evernote
Als ik aan onze klanten vraag waar zij onderweg graag mee werken, dan is de kans groot dat Evernote in de top 3 staat. Heel veel mensen gebruiken dit en dat is niet voor niks. Met Evernote wordt het schrijven en verzamelen van diverse content overzichtelijk en makkelijk te delen. Zo kun je diverse digitale notitieboeken aanmaken en artikelen van het internet, handgeschreven notities en foto’s verzamelen op één plek. Ik gebruik het vaak om opzetjes voor blogs te schrijven of ideeën voor nieuwe producten te verzamelen. Omdat Evernote beschikbaar is voor de Mac, iPhone, iPad en Apple Watch heb je altijd beschikking over de laatste documenten en notities. Door te kiezen voor de gratis versie, Plus of Premium kun je zelf bepalen hoe je Evernote wilt inzetten. Aanvullende apps als Scannable (documenten of bonnen snel inscannen) en Skitch (schetsen en markeren op de Mac) maak je je Evernote workflow helemaal compleet. Voor elke ondernemer met een iPad een must dus.
3. iWork of Office
Regelmatig zul je moeten werken met tekstdocumenten, spreadsheets of presentaties. Hier zijn diverse apps voor verkrijgbaar. Het meest praktische is iWork (Pages, Numbers en Keynote) van Apple. Deze applicaties zijn mooi, gebruikersvriendelijk en geheel geïntegreerd in het Apple ecosysteem. Hierdoor is het synchroniseren via iCloud of het opslaan in de cloud gemakkelijk en snel.
Werken je collega’s of klanten en relaties vooral met Microsoft Office of heb je thuis een Windows PC? Dan is wellicht handiger om te kiezen voor de apps (Word, Excel en PowerPoint) van Microsoft. Documenten die je hiermee maakt kun je vervolgens opslaan in je OneDrive, Dropbox of iCloud. Wil je een document uit de cloud bewerken dan moet je een kopie downloaden naar je iPad. Met een Office 365 abonnement kun je gebruik maken van alle mogelijkheden die Office aanbiedt.
De kans ik groot dat je één van de apps veel zal gebruiken. Alle applicaties zijn los verkrijgbaar en gratis.
4. Get Things Done met Omni Focus
Om al je gedachtes, taken, dromen en takenlijsten te ordenen is Omni Focus 2 een hele uitgebreide en handige app. Stop met piekeren en zet jouw hersenspinsels om in actiepunten. Met Omni Focus voor iPad kun je complete projecten plannen of kleine takenlijstjes maken. Als je ook de app voor Mac hebt aangeschaft synchroniseer je dit in een handomdraai. Omni Focus Pro voor de iPad en iPhone kost €21,99. Er is ook een Apple Watch versie beschikbaar.
5. Alle documenten bij elkaar met Documents 6
Readdle heeft verschillende productiviteit apps ontwikkeld. Documents is onlangs vernieuwd en heel divers te noemen. Open talloze bestandsformaten en highlight en annoteert tekst in PDF documenten. De File Manager geeft toegang tot verschillende cloud-diensten en is vooral handig als je meerdere diensten door elkaar wilt gebruiken. De prachtige media player is niet heel productief, maar wel erg leuk voor de afwisseling!
Wij gebruiken regelmatig de volgende software: Labels & Addresses voor het maken van allerhande labels, zoals adreslabel, barcodelabel, etc. Erg goed programma. Maakt gebruik van je contacten.
Volgende programma is: PDF Attributes, voor het volledig maken van jeMetadata van je pdf document voor internet met trefwoorden, uiste titel, auteur etc. .
Hoi Reina,
Bedankt voor de tips! Dit zijn geen apps voor de iPad (waar de blog over gaat), maar wel erg handig voor de Mac.
Groetjes,
Claire