Het is natuurlijk fijn als de techniek die je voor jouw bedrijf inzet op rolletjes loopt. Hopelijk is dat bij jou nu het geval. Maar niet altijd loopt alles even soepel. Er gaat wel eens wat stuk of mis. Of de techniek is nog niet meegegroeid met de omvang van het bedrijf.
Vroeg of laat komt je bedrijf op het punt dat je dingen zult moeten uitbesteden. Van het oplossen van kleine technische problemen tot aan advies over het inrichten van nieuwe systemen, werkplekken of netwerken. Maar wat zijn belangrijke eigenschappen van een goede partij? Ik vertel je waar je op moet letten als je iemand inhuurt voor de ICT van jouw bedrijf.
Welk specialisme zoek je?

Bedenk van te voren naar welk specialisme jij opzoek bent. Waar moet een partner verstand van hebben en welke ervaring is belangrijk? Ook moet de omvang van een organisatie bij je passen. Wie zijn hun huidige klanten? Een voorbeeld uit de praktijk van een mismatch:
Een ontwerpbureau uit Delft groeit hard. Ze werken inmiddels op 10 Macs en daar moeten er nog een paar bijkomen. Het bureau heeft een vaste ICT partner waar ze mee samenwerken. Ook zij zijn gegroeid en werken inmiddels met klanten die honderden werplekken hebben, voornamelijk Windows. De klant voelt dat ze een nummer zijn geworden en geen persoonlijke aandacht meer krijgen.
“We merken gewoon dat deze partij niet meer bij ons past. We moeten weken wachten op een reactie en de kleinste problemen duren soms erg lang om op te lossen. Daarnaast hebben ze geen ervaring met Apple waardoor ze vaak met oplossingen komen die hier niet bij aansluiten.”
Let er dus goed op dat de ICT partner bij jouw bedrijf past qua omvang en specialisme. Zo kun je snelle, persoonlijke en waardevolle ondersteuning op maat krijgen.
Goedkoop is duurkoop, kies voor een professional
In de wereld van technische ondersteuning en advies zijn er veel verschillende aanbieders. Op elke niveau en in elke prijscategorie is wel iemand te vinden die jou kan helpen. Zo kan de buurjongen je misschien voor een paar euro te hulp schieten als de printer niet werkt, kun je een student inhuren voor het oplossen van mailproblemen of kun je de volledige ICT van jouw bedrijf uitbesteden aan een grote organisatie.
Als het gaat om technische ondersteuning voor jou als ZZP-er of bedrijf, kies dan voor een professional. Goedkoop is duurkoop. Ook hier geldt weer dat specialisme belangrijk is. Iemand met algemene kennis weet van veel dingen een beetje, maar haakt vaak af als het écht specifiek wordt.
Zo vertelde een nieuwe klant me dat een student voor een zeer scherp tarief aan huis kwam.
“Hij is uren bezig geweest, maar heeft het probleem uiteindelijk niet kunnen verhelpen. Al en met al was ik behoorlijk wat geld kwijt en zat ik nog steeds zonder werkende Mac.”
Ga voor een partij die maatoplossingen biedt
Technisch advies is maatwerk en heeft alles te maken met hoe jouw bedrijf in elkaar steekt. Zorg dat je ICT partner waarmee jij gaat samenwerken te weten komt hoe jouw workflow nu is en hoe je dit het liefste zou willen zien. Een geschikte partner denkt met je mee en zorgt voor de beste oplossing voor jou. Hierbij is onafhankelijkheid heel belangrijk.
Ook is het zaak dat jij deze partner vertrouwd. Onderdeel hiervan kan bijvoorbeeld een referentie van iemand of een certificering zijn. Maak altijd een afspraak om kennis te maken zodat je zeker weet dat het een goede match is.
Ben je opzoek naar een betrouwbare partner voor de Apple ICT van jouw bedrijf? Wij maken graag kennis! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.