Wauw, daar is hij dan, wat een mijlpaal: blog nummer 300! In de afgelopen 6 jaar schreef ik er (bijna) elke week eentje. Een enkele zomervakantie- of kerstvakantiedag daargelaten. Veel praktische tips en hier en daar mijn visie of mening. De ene week kostte het me meer moeite dan de andere, maar dat het mij en mijn bedrijf veel gebracht heeft is wel duidelijk. Om je mee te nemen in mijn proces en hopelijk ook te inspireren vertel ik je deze week meer over het geheim achter 300 blogs voor mijn bedrijf.
Waarom ik blog

Creatieve uitlaatklep
De reden dat bloggen zo goed voor mij werkt gaat terug naar mijn studietijd. Ik leerde voor grafisch vormgever op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Na mijn opleiding heb ik aantal jaren gewerkt in de grafische sector waarna ik de overstap maakte naar Apple Premium Reseller: iCentre. Twee jaar in de verkoop, twee jaar als floormanager. Naast mijn baan deed ik af en toe nog klussen als freelance vormgever. Toen ik in 2013 Passion Support oprichtte kreeg dit een steeds kleiner aandeel en uiteindelijk ben ik vrijwel compleet gestopt met mijn creatieve werkzaamheden.
Uiteraard ging dat al snel weer kriebelen. Ik bouwde de website voor Passion Support, maakte flyers, folders en visitekaartjes om zo mijn creativiteit nog een plek te geven.
Je kunt veel meer mensen helpen dan 1 op 1
In die tijd werd bloggen steeds populairder. Ik plaatste af en toe een tip of nieuwsbericht en werd er steeds beter in. Ik merkte dat de praktische tips het meeste aanspraken en ging hiermee door. Binnen de kortste keren verscheen er elke week een artikel. Pas veel later merkte ik dat ik hier mijn creativiteit in kwijt kon en ervoor zorgde dat ik nóg meer mensen kon helpen dan 1 op 1.
Organische marketing
Als ik één ding niet kan waarderen is het interruption marketing. Het onderbreken van iemand met reclame terwijl diegene daar totaal niet op zit te wachten. Moderne marketeers zijn het er inmiddels over eens: het werkt niet (meer). Zomaar je boodschap in de lucht gooien en hopen dat er iemand klikt. Niks voor mij dus.
Deel je kennis
Wat wél werkt is het delen van kennis, het liefste gratis of voor weinig. Laten zien dat je weet waar je het over hebt en dat je veel ervaring hebt in je vakgebied. SEO is ook zo’n term die dan om de hoek komt kijken. Nou, ik kan je vast verklappen dat ik daar nauwelijks mee bezig ben. Ik schrijf namelijk over onderwerpen die onze (potentiële) klanten interessant vinden en dat levert bezoekers en lezers op. Regelmatig ook nieuwe klanten. Omdat ze lezen dat ik er veel van weet en ze mij daarom zijn gaan vertrouwen, zonder dat ik ze ooit ontmoet heb. Dat is een stuk krachtiger dan wat voor SEO strategie dan ook.
In 2019 kregen we bijna 81.000 bezoekers op de website. Ruim 10.000 meer dan het jaar ervoor. Er komen steeds meer reacties onder de artikelen en ik ben ervan overtuigd dat daar nog de meeste waarde in zit. Ook het aantal nieuwsbrief inschrijvingen blijft maar stijgen. En for the record: dit gebeurt zonder Search Engine Optimalisation of online advertenties. Mijn artikelen, én uiteraard de blije klanten die over ons vertellen, zijn onze enige marketing tool.
Hoe houd ik het vol

Mensen vragen wel eens hoe ik dat toch doe, élke week een blog. En daar zit meteen de kern in. Als je élke week, consistent iets doet dan is het heel moeilijk om dat te doorbreken. Ik zit niet voor niks op mijn vrije dag, om 19:00 uur ’s avonds of ziek op de bank nog te tikken: die blog MOET eruit en wel precies op dinsdag om 20:00 uur. Ik heb die afspraak met mezelf en daar wil ik me aan houden. Daarnaast vind ik het ook nog eens heel leuk, dus dat maakt het natuurlijk een stuk makkelijker. Het is fantastisch als je leuke reacties krijgt van mensen die je artikelen met veel plezier lezen en er echt wat van opsteken.
Kies een vaste dag in de week of maand om je artikel te plaatsen en hou je daaraan. Na een aantal maanden zul je merken dat je niet wilt verzuimen want je krijgt een ritme. Ook je klanten wennen daaraan en kijken uit naar je nieuwe artikel. – Hier lees je meer over deze “ketting-methode”.
Hoe kom ik aan onderwerpen
Als je elke week een blog of, zoals ik ze liever noem, artikel schrijft kan het soms een uitdaging zijn om weer nieuwe onderwerpen te bedenken. En eerlijk is eerlijk, de ene week heb ik meer inspiratie dan de andere. Maar de grootste bron van inspiratie zijn wel onze klanten. Een vraag die binnenkomt via email, een afspraak die ik vorige week had of een nieuwe klant met een interessant vraagstuk. Zo schreef ik dit artikel naar aanleiding van een klant die bijna wilde overstappen naar Windows. Het mooie hiervan is dat je zeker weet dat het onderwerp zal aanspreken.
De kunst is dan natuurlijk om te kiezen voor onderwerpen die ook goed bij jouw bedrijf passen. Waar je meer klanten van wilt, waar je super goed in bent, waar jij in kunt uitblinken.
Tips voor jou
Wil je voor jouw bedrijf gaan bloggen of doe je dat al? Ik wil graag mijn ervaring met je deze en je nog wat tips meegeven.
- Maak je verhaal niet te lang. Ik ga altijd voor 600-800 woorden, maar eigenlijk is dat al aan de lange kant. En als ik enthousiast ben dan ga ik daar overheen (zoals nu). Wat leesbaar is ligt natuurlijk ook aan je doelgroep. Gebruik vooral voldoende tussenkoppen zodat de lezer snel kan “scannen” als de tekst wat langer wordt.
- Schrijf in de taal van je klant. Wat voor jou normale woorden zijn is voor een ander als snel een vakterm waar hij of zijn niks van begrijpt.
- Lees je artikel nog even goed na. Ik ben heel slecht in taal en spelling. Mijn Nederlands examen op de HAVO moest ik meerdere keren over doen. Ik lees het dus altijd goed na voordat ik plaats. Regelmatig wijzen lezers mij op foutjes en die verbeter ik dan alsnog. En ik probeer ervan te leren voor de volgende keer. Het gaat steeds beter 🙂
- Koppel je blog aan een nieuwsbrief en social media. Het plaatsen van het artikel op dinsdag genereert weinig extra website bezoekers. Als ik het vervolgens om 20:00 uur deel op Facebook en Twitter wordt dat al meer. Maar de grote piek aan bezoekers komt de volgende ochtend als ik het stuur naar onze nieuwsbrief lezers.
En nu?
Wat ik met al die mooie artikelen ga doen? Geen idee! Voorlopig staan ze op de website voor iedereen om te lezen. Misschien ga ik er een aantal bundelen in een e-book of een “echt” boek. Of maak ik er online trainingen van waarbij ik dieper in kan gaan op een onderwerp. Heb je een beter idee of misschien wel vezoek? Ik hoor het graag!
Ik hoop dat je mijn artikelen met veel plezier leest en er echt wat aan hebt. Voorlopig ga ik zeker door met het wekelijks delen van mijn Apple kennis. Wie weet wat 2020 gaat brengen. Fijne jaarwisseling!
Wil je voortaan elke week mijn blog in je mailbox? Meld je aan voor onze updates!
Dank voor al die blogs en graag er mee doorgaan!
Beste Clair,
Met veel plezier en aandacht lees ik je blogs al lange tijd. Voor mij een inspirerende en leerzame bron voor het gebruik van Apple products.
Ga hiermee verder!
Wat goed te horen. Dank Frits en Huub!
Groetjes,
Claire