Passbook is de standaard app van Apple die elke iPhone gebruiker op zijn of haar iPhone heeft zitten. Deze werd in 2012 met iOS 6 geïntroduceerd als digitale portemonnee, maar is veel meer dan dat. U kunt er uw (digitale) pasjes, tickets, klantenkaarten en creditcards in bewaren, maar het ook inzetten als marketing tool. Iets wat in Nederland nog erg ver weg lijkt. Winkels maken er nauwelijks gebruik van zodat de klanten nog steeds met een portemonnee vol fysieke pasjes lopen en deze vaak vergeten mee te nemen of kwijtraken. Heel ineffectief dus. Nu digitaal betalen met Apple Pay voor de deur staat (dit gaat ook via Passbook) is het tijd voor Nederland om te moderniseren en gebruik te maken van de mogelijkheden.
Zorg dat u één van de eerste bent en stap nu in! Wij geven alvast een voorzetje en geven u 8 redenen om Passbook in te zetten voor uw bedrijf.
Hoe kunt u Passbook inzetten?
Passbook is breed inzetbaar. Zo kunt u het gebruiken als klantenkaart systeem. Klanten kunnen dan punten sparen en bij het behalen van een bepaald aantal punten een beloning ontvangen. U kunt het ook inzetten om tickets te verkopen voor workshops en andere evenementen. Wij vervangen de komende weken ons ouderwetse strippenkaart systeem voor deze moderne variant met behulp van Walnut. Het is dus voor (bijna) alle type ondernemers inzetbaar als marketing tool.
1. De Kosten zijn relatief Laag
Om een ticket of klantenkaart aan te maken hoeft u geen eigen ontwikkelaar of vormgever aan te nemen. De Nederlandse start-up Walnut helpt u stap voor stap door het proces en voorziet de klantenkaart van uw logo en branding. Hierna is het een kwestie van het downloaden van de Walnut app en u kunt een pas aanmaken voor elke nieuwe klant of gebruiker.
Walnut maakt het erg makkelijk om in te stappen. U kunt het systeem gratis uitproberen. Omdat het een Nederlands bedrijf is, is de communicatie snel en gemakkelijk.
2. Het is Makkelijk voor de Klant
Elke iPhone gebruiker heeft Passbook en kan deze app niet verwijderen. Ook Android gebruikers kunnen passen downloaden en gebruiken. De klant hoeft dus niks te doen om gebruik te maken van uw klantenkaart. Het bezitten van een smartphone is de enige vereiste. Om lid te worden is alleen een naam en e-mail adres noodzakelijk. De klant hoeft dus geen lange formulieren in te vullen.
3. Stel uw Klanten Direct op de Hoogte
Door middel van zogenoemde push-notificaties kunt u uw klanten direct op de hoogte stellen als er iets verandert. Zo kunt u bijvoorbeeld een bericht versturen als de klant een bepaald puntenaantal bereikt heeft, maar ook als de aanvangsdatum van een evenement is veranderd of afgelast. Deze melding verschijnt direct op de iPhone van de klant. Walnut is bezig met het ontwikkelen van deze mogelijkheden en verwacht hier eind 2015 in te kunnen voorzien.
Wat al wel beschikbaar is, is locatie herkenning. Door de ontwikkeling van iBeacon wordt dit steeds nauwkeuriger. Als de klant bij uw bedrijf of winkel in de buurt is verschijnt zijn/haar klantenkaart in het thuisscherm van de iPhone om direct gebruikt te kunnen worden.
4. Verbeter de Relatie met uw Klant
Omdat u via Passbook een directere verbinding heeft met de klant en u de klant kunt belonen voor het regelmatig gebruiken van uw producten of diensten draagt Passbook bij aan het verbeteren van de relatie tussen u en uw klant. Het regelmatige contact op een laagdrempelige manier ervaart de klant als prettig en door het beloningssysteem zal de klant eerder geneigd zijn met u in contact te treden.
5. Weet wat uw Klanten Drijft
Met het dashboard van Walnut kunt u statistieken opvragen. Dit kan op uw Mac, iPhone of iPad. Zo ziet u precies wanneer en hoe vaak uw klanten de pas gebruiken. U krijgt een beter inzicht in wat wel en niet werkt en kan hier uw strategie op aanpassen.
6. Beloon uw Trouwe Klanten
Zeker als uw bedrijf aan het groeien is en u steeds meer klanten krijgt zult u merken dat het steeds lastiger wordt om trouwe klanten te belonen. U heeft er geen tijd voor of geen goed overzicht. Met een klantenkaart in Passbook kunt u dit automatiseren. Geef uw klanten een punt voor elke aankoop of afname en beloon ze met een voucher bij het behalen van 100 of 1000 punten. Zo voelen uw klanten zich meer betrokken bij uw bedrijf en zullen u dankbaar zijn voor de attentie.
7. Informeer uw Klanten
Heeft u regelmatig aanbiedingen of acties? Met een pas of klantenkaart stelt u de klanten automatisch op de hoogte (u betaald hier een klein bedrag voor) van een nieuwe aanbieding. Nieuwsbrieven worden steeds minder gelezen en door het directe contact via de iPhone van de klant zal deze aanbieding meer verkopen genereren.
8. Loop voor op de Concurrentie
Omdat er maar heel weinig Nederlandse bedrijven gebruiken maken van wat Passbook te bieden heeft is dit het moment om in te stappen. U zal voorlopen op de concurrentie en een band kunnen opbouwen met de klant die de concurrentie nooit zal krijgen door de traditionele tools. De smartphone wordt steeds meer het centrum van onze digitale levens en marketing via websites en nieuwsbrieven zal minder effectief worden.