In de blog van vorige week had ik het al even over de Business Bootcamp van Open Circles waar ik twee weken geleden aan heb deelgenomen. Het was de tweede keer dat ik erheen ging in anderhalf jaar. Omdat ik denk dat dit event voor een aantal van u ook heel inspirerend kan zijn, wil ik daar vandaag wat meer over vertellen.
Het introductie weekend van de academie vindt plaats in Nieuwegein in de zalen van het NBC. De heenweg is al een feestje omdat ik carpool met twee andere “Bootcamp-gangers”. Toevallig twee dames met een creatieve onderneming: een fotograaf en een verander-coach die veel werkt met beelden en foto’s. Erg leuk om andere ondernemers te spreken over hun vragen, obstakels, successen en uitdagingen die ze tegen komen op hun pad. Het motto van de Bootcamp is “Turning Passion into Profits” iets wat mij, en waarschijnlijk ook u, enorm aanspreekt. De basis van het weekend is energie, dus in de stoel blijven zitten is er niet bij. Er wordt gezongen, gedanst en de high-fives vliegen je om de oren. De sfeer is goed. Iedereen heeft er zin in en wil er voor gaan. Een bedrijf hebben wat groeit, aanspreekt en het haar doelen behaalt is iets waar alle 1600 ondernemers in de zaal halsreikend naar uitkijken. Maar hoe doe je dat? Er is veel inspirerende informatie voorbijgekomen. Twee belangrijke punten waar ik veel aan gehad heb zijn:
Maak de Doelgroep heel Specifiek
Natuurlijk. Iedereen zegt dat en we weten het ook wel. Maar uw doelgroep heel specifiek maken is inderdaad belangrijk (en lastig). Zo kunt u precies uitzoeken wáár u doelgroep zich bevind en ze op de juiste manier aanspreken. Ik richtte me in 2013 vooral op dames met een iPad, in 2014 verplaatste dat meer naar de zakelijke klanten en in 2015 wil ik dat nog specifieker maken: creatieve ondernemers. Hier hangen nog wat details mee samen zoals hun locatie, leeftijd en lifestyle. Met mijn ervaring als vormgever en de aanvulling van Donny als netwerk specialist kunnen wij deze groep goed van dienst zijn. Het zijn vaak bedrijven die al werken me Apple, te maken hebben met veel en grote bestanden en behoefte hebben aan snelheid, veiligheid en orde. Wij kunnen ondersteunen bij het aanbrengen van structuur en optimaliseren van de workflow. Ik ken deze ondernemers erg goed omdat ik zelf in hun schoenen heb gestaan. Dit kwartje viel tijdens de Business Bootcamp en geeft mij weer nieuwe inspiratie om aan de slag te gaan met Passion. Wat hierbij een belangrijke kanttekening is, is dat met het specificeren van een doelgroep er niemand hoeft te worden uitgeloten. Alle dames met een iPad zijn nog steeds van harte welkom, maar we richten ons vanuit de organisatie wel puur op creatieve ondernemers.
Publiceer alleen Waardevolle Content
Ogenschijnlijk net zo vanzelfsprekend als het specifiek maken van de doelgroep: waardevolle content leveren. Maar minstens net zo moeilijk. Blog minmaal 1 keer per maand, stuur een nieuwsbrief en maak een weggever (gratis PDF, boekje of ander product). Maar wat willen onze lezers weten en krijgen? Waar zijn ze naar opzoek? Nu de doelgroep nóg specifieker is, is dat al wel een stuk duidelijker, maar weet ik het wel écht? Ik schrijf wekelijks een blog en steeds over andere onderwerpen. Ik kan zien dat sommige artikelen beter worden gelezen dan anderen, maar waarom? Om hier achter te komen heb ik uw hulp nodig.
Welke onderwerpen ziet u graag terugkomen in onze blogs of op welke vragen zoekt u een antwoord?
Gebruik het commentaarveld hieronder om uw reactie te plaatsen. Ik ben heel erg benieuwd waar we u mee kunnen helpen.
Geïnspireerd door mijn verhaal? Schrijf u dan nu in voor de Business Bootcamp van april via deze vriendenlink. Er zijn nog wat plaatsen. Ik kan het iedereen aanraden. Voor de inspiratie, de motivatie en de uitgelezen mogelijkheid om te netwerken!